Neil Poulton is een in 1963 in Thurso geboren Schotse product ontwerper. Thurso is een stad in het koude noorden van Schotland. Door de stad stroomt de rivier Thurso, die naar het noorden uitmondt in Atlantische Oceaan. Thurso werd door Vikingen gesticht, die er een belangrijke haven van maakten.
De industrieel ontwerper Poulton behaalde in 1985 zijn bacheler diploma in Industrieel Design aan de Napier Universiteit in Edinburgh. Poulton wordt in 1985 geëerd door de Chartered Society of Designers als student Product Designer van het Jaar. De Chartered Society of Designers is een internationaal erkende organisatie voor het beroep van designer. Deze organisatie zorgt voor het verstrekken van ondersteuning en begeleiding aan ontwerpers in elke fase van hun carrière.
In 1988 behaalde de schotse Poulton zijn master in ontwerp aan de Domus Academy, Milaan, waar hij onder leiding van de architect Andrea Branzi en ontwerper Alberto Meda had gestudeerd.
Alberto meda is de ontwerper die vooral bekend geworden is door diverse verlichtingsarmaturen voor de Italiaanse fabrikanten Kartell, Alessi, Alias , Vitra en Luceplan zoals bijvoorbeeld het ontwerp uit 1985 van de tafellamp Luceplan Jack, in 1987 vloerlamp Luceplan lola, in 1988 met tafellampje Luceplan on/off, het ontwerp uit 1989 van de hanglamp Luceplan titania en in 1992 de wandlamp Luceplan metropoli. Deze producten zijn stuk voor stuk toonaangevende ontwerpen die ontstaan zijn in een periode dat Neil Poulton studeerde en met Alberto Meda in aanraking kwam . Het zijn ontwerpen die tot de dag van vandaag beschikbaar zijn. En die waarschijnlijk op de jonge Poulton grote indruk gemaakt hebben en aan de basis van zijn eigen ontwerpen stonden.
Leraren van Poulton waren de Italiaanse architect Ettore Sottsass, de Duitse industrieel ontwerper Richard Sapper en Isao Hosoe en Anna Castelli Ferrieri. Neil Poulton kwam voor het eerst op in 1989 als de schepper van de Ageing Pens. Ook bekend als de Penna mutant (The Mutant Pen), De pen is voorzien van kleurlagen die slijten door het gebruik waardoor dit gebruiksartikel afhankelijk van het gebruik een eigen kleurrijk uiterlijk krijgt De Penna mutant werden in het Londense Victoria and Albert Museum tentoongesteld, Centre Georges Pompidou in Parijs en The Axis Gallery in Tokyo. Poulton werkte van 1991 tot 1992 in Parijs voor de Franse designer Philippe Starck. Neil Poulton woont en werkt in Parijs sinds 1991.
Poulton is vooral bekend om zijn ontwerpen op het gebied van technologie en lichtontwerp en wordt vaak geassocieerd met fabrikanten van LaCie, Artemide, Megalit en Atelier Sedap fabrikanten waarmee hij een goede relatie sinds de vroege jaren '90 onderhoudt. Hij is gespecialiseerd in het ontwerpen van bedrieglijk eenvoudig ogende massa geproduceerde objecten en heeft vele internationale design awards gewonnen.
In 2007 verwierf het Centre Georges Pompidou museum in Parijs zes Poulton objecten voor haar permanente Contemporary Collection. In 2008 riep Time Magazine Poulton in het artikel The Design 100 - de mensen en ideeën achter de meest invloedrijke ontwerp van vandaag Poulton was gastspreker en gastdocent aan verschillende instellingen, zoals het Central Saint Martins in Londen, de Domus Academy in Milaan en de University of Western Australia in Perth. Hij is een actief, zij het willekeurig jurylid van ENSCI (Les Ateliers) in Parijs.
Poulton ontwerpen ontvingen vele prijzen, waaronder zeven keer met de Franse prijs "Etoile de l'Observeur du Design", tien keer met de Duitse Red Dot Design Award, tweemaal met de Red Dot Design Award "Best of the Best", vijf gewonnen tijd met de Duitse prijs van de "IF" International Forum design, drie keer met de Franse prijs "Janus de l'industrie", tweemaal met de "aanbeveling van de Premio Compasso d'Oro" en de "Menzione d'Onore Premio Compasso d 'Oro 2011 voor de lamp Veio, die hij had ontworpen voor Artemide.
Producten voor Artemide zijn Talo, Surf, Traffic System, Talak, Talo systeem. Ipparco, Scopas, Micro Surf, Rea, Eraclea
Deze tekst hebben wij overgenomen van de Artemide Website.
Euroluce Milan is een tweejaarlijks evenement gewijd aan excellentie in de wereld van de verlichting. Secto Design is er trots op het aan evenement van deze high-end internationale verlichting te mogen deelnemen. het evenement, viert haar 28e editie van dit jaar, al sinds 2011.
Florensis belichaamd in het gebied van verlichting een nieuwe esthetiek die kan worden toegepast op elk soort licht. De lamp hoofd is gemaakt in een innovatief proces, en heeft zowel een esthetische en een technologische functie. De ontwerper Lovegrove implementeert de technologische eisen van de LED-technologie in een floreale samenstelling, die indirect licht geeft en tegelijkertijd bevordert warmtewisseling. Florensis is beschikbaar als dimbare vloerlamp en wandlamp. Lampvoet in gelakt zamak, gelakt stalen staaf en het hoofd in geanodiseerd aluminium.
Lovegrove 's organisch ontwerp vertaalt de eisen van de LED- technologie in een florale vorm die indirect licht verspreidt en de wisselwerking met de lucht om de warmteafvoer te promoten. Florensis komt in de dimbare vloer en wand -versies .
The Leeum offices in Seoul, the underground stations in Naples, the new auditorium in Rimini, the museum of architecture in Mendrisio.">Geboren in Mendrisio , Tessin , op 1 april 1943. Na een stage bij het architectenbureau van Carloni en Camenisch in Lugano , hij voor het eerst deel aan de Art College in Milaan en daarna studies aan de Universiteit Instituut voor Architectuur in Venetië . Geregisseerd door Carlo Scarpa en Giuseppe Mazzariol ontvangt hij zijn professionele graad in 1969 . Tijdens zijn tijd in Venetië heeft hij de gelegenheid elkaar te ontmoeten en te werken voor Le Corbusier en Louis I. Kahn.His beroepsactiviteit begint in 1970 in Lugano . Hij bouwt zijn eerste eengezinswoningen in Canton Ticino en vervolgens over de hele world.He heeft zich altijd ingezet in een intense architecturale onderzoek en sinds 1996 is hij betrokken als bedenker en oprichter van de nieuwe academie voor architectuur inTicino .
Zijn werk heeft internationale faam en belangrijke prijzen ( Merit Award for Excellence in Design door de AIA voor het Museum of Modern Art in San Francisco , de IAA jaarlijkse Prix 2005 , de Internationale Academie van Bouwkunst , Sofia Bulgarije voor de Kyobo Tower , de Internationale Architectuur bereikt Award , het Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design en de " EU-prijs voor cultureel erfgoed van Europa Nostra " , Den Haag (Nederland ) voor de herstructurering van het Theater alla Scala in Milaan ) en gepresenteerd in vele tentoonstellingen .
Onder zijn realisaties moet niet vergeten het theater en cultureel centrum Andre Malraux in Chambery , de bibliotheek in Villeurbanne , het SFMOMA museum van moderne kunst in San Francisco , de kathedraal in Evry , het museum Jean Tinguely in Bazel , de Cymbalista synagoge en het joodse erfgoed centrum in Tel Aviv , de gemeentelijke bibliotheek in Dortmund , het Friedrich Dürrenmatt centrum in Neuchâtel , het MART museum voor moderne en hedendaagse kunst in Rovereto , de Kyobo toren in Seoul , het kantoorgebouw Tata CS in New Delhi en Hyderabad , de Fondation Bodmer , museum en bibliotheek in Cologny , de kerk en pastoraal centrum Paus Johannes XXIII in Seriate , de openbare bibliotheek in Bergamo en de restauratie van het Theater alla Scala in Milaan , de kerk Santo Volto in Turijn en het wellness-centrum in Arosa .
Onder de werken in uitvoering moeten worden gerekend de nieuwe casino in Campione d' Italia , de kantoor-en wooncomplex in Treviso , de universiteitsbibliotheek in Trento , de Bechtler kunstmuseum in Charlotte , North Carolina , de Universiteit kunstgalerie Tsinghua en museum in Beijing , de Leeum kantoren in Seoul , de metrostations in Napels , het nieuwe auditorium in Rimini , het museum van de architectuur in Mendrisio .
The Human Light is de leidende filosofie van Artemide, zijn manier voor te stellen en te ontwerpen licht, een revolutionaire intuïtie dat radicaal veranderd de manier van het concipiëren van verlichtingsapparatuur gebaseerd op de mens en zijn welzijn.
Artemide's producten zijn veel meer dan zeer verfijnde design objecten, zorgen voor een top technische prestatie - ze zijn objecten ontstaan uit ervaringen van de mens aan de behoeften van de mens te voldoen.
Sinds de jaren 1990, met de lancering van de The Human Light filosofie, gepromoot door Carlotta de Bevilacqua, is Artemide veranderde de manier om haar producten te bedenken en te ontwikkelen. De leidende gedachte was uit te gaan van de behoeften van mensen op het gebied van licht, en inzicht in de eerste plaats hoe te reageren op individuele behoeften in de verschillende ruimten en stadia van het leven.
Met The Human Light Artemide wil verlichten de ruimte, evenals activiteiten en behoeften in een ruimte van de mens. Het doel is zowel simpel en uiterst ingewikkeld: zet licht om in een middel om de kwaliteit van leven te verbeteren. The Human Light is een nieuwe manier om licht te bedenken om mensen in hun dagelijkse activiteiten te ondersteunen, voldoen aan hun stemmingen, en het bevorderen van hun welzijn.
The Human Light betekent het plaatsen van de bevoegdheid van Artemide ten dienste van de mens en het inspelen op de behoefte aan flexibiliteit en aanpassingsvermogen met de grootst mogelijke visuele nauwkeurigheid en het minimale verbruik van natuurlijke hulpbronnen.
De Artemide Group (certificatie ISO 9001 en ISO 17025) is een van de wereldleiders van de residentiële sector verlichting en high-end professionals. De Artemide Groep gelegen aan Pregnana Milanese, heeft een ruime internationale aanwezigheid verdeling waarbij het enkel merk showrooms spruiten in de belangrijkste steden in de wereld en de "shop in shop" in de meest prestigieuze verlichting en meubilair winkels.
Opgericht in 1960, Artemide is een van de meest bekende verlichting merken in de wereld. Bekend om zijn "The Human Light" filosofie, Artemide is tegenwoordig synoniem met design, innovatie en made in Italy.
Artemide heeft bijgedragen aan de geschiedenis van de internationale design met producten als Eclisse (1967, van Vico Magistretti), Tolomeo (1989, van Michele De Lucchi en Giancarlo Fassina) en Pijp (2004, van Herzog & De Meuron), al bleek bij de Compasso D'oro Awards.
In 1994 ontving Artemide De "Compaso D'oro" carrière Award en European Design Prize in 1997.
De Artemide lampen worden beschouwd als op internationaal niveau als Design Icons van hedendaags design, ze worden tentoongesteld in de meeste musea van moderne kunst en design collecties. (MoMA - New York, Metropolitan Museum of Art - New York, Victoria and Albert Museum - Londen, Museo Nazionale della Scienza e della Tecnica - Milano, Galleria Nazionale d'Arte Moderna -. Roma, Parigi, Centre Georges Pompidou ecc)
Artemide Heeft altijd samengewerkt met de meest beroemde internationale ontwerpers en promoot actief workshops met design scholen (bijvoorbeeld de Royal College of Art, Londen) in om de beste jonge talenten.
|